Sep 24, 2008

Cyklist = miljövän eller olägenhet?

Det känns som cykling och cyklister har ganska låg prioritet i vårt samhälle. Både på vägarna och hemma där cykelrummet hyrts ut är det tydligt. Det är överraskande med tanke på den enorma miljödebatten som pågått ett tag.

Hemma har alltså cykelrummet hyrts ut. Jag fick veta häromdagen av en upplyst granne att det bryter mot bygglovet. Varför bryter ett kommunalägt bolag mot lagen? Jo, för att tjäna lite extra pengar på cyklisternas bekostnad. Man har istället offrat det lilla barnvagnsförrådet till dem. Det kanske hade funkat om alla vi 150 boende i uppgången, inkl studenterna, hade totalt ca 5-6 cyklar. Och Poseidon kunde bjuda på en cykelställning. Och barnen ställde sina cyklar pedantiskt längs väggen. Eller om alla hade cykelstöd. Så är det olyckligtvis inte. Resultatet är att cyklisterna får gräva fram sin cykel varje morgon på väg till jobbet, och sedan ställa tillbaka cyklarna som stod framför sin. Under tiden blockerar man hela ingången till porten, till 48 hushåll, i många minuter. Det hinner komma en och annan suckande pensionär och väntande barnvagn på den tiden. Ni tänker att nu lär hon i alla fall överdriva men det gör jag inte! Ibland roar jag mig med att fantisera om hur det hade varit om samma sak gällde på bilparkeringen.

Cyklister skall följa all skyltning för bilar eftersom det ju är ett fordon (?). Konstigt att man inte förväntas kunna trafikreglerna utan att ha gjort ett godkänt teoriprov när det gäller att köra bil dock skall alla cyklister från 15 års ålder ha stenkoll. Cykelplinga t ex. Man kan väl ropa annars? Hursomhelst. Man tror att reglerna är till för att rädda liv, som det t o m påstås i slutet av artikeln i GP 20080909, 300 cyklister fick böta. Men jag är lite förvirrad. Tidigare i artikeln sägs det att poängen med alla cykelböter är att det är otrevligt för fotgängarna att det kommer en cyklist på trottoaren (se 3e stycket). Dessutom
är det ju så att om man verkligen är intresserad av att rädda liv ligger det närmare till hands att ge böter för att man saknar hjälm, inte tuta. Det är alltså fotgängarna man värnar om.

Fotgängarna vet i alla fall om att de har störst rätt att befinna sig på cykel- resp gemensamma gång- och cykelbanor. Som han i somras som undrade om jag inte hade broms när jag försiktigt och i god tid plingade på honom och hans fru som strosade mitt på cykelbanan som löpte längs gångbanan. Jag kanske ska fråga honom samma sak, nästa gång jag promenerar på E6. Eller hon som slet ut sin 3-åring precis framför mig trots att hon såg att jag kom med fart på den, enligt henne gemensamma, gång- och cykelbanan. Är hon inte mer rädd om sin unge än att lära honom att man ska gå ut rätt framför snabba cyklar [läs: fordon] kanske socialen skulle ingripa?

Sen har vi ju bilisterna också. I likhet med fotgängarna
tycker inte heller de att cyklister ska få finnas. Förutom möjligtvis i skogen eller på velodrom. Rondeller ska vi inte ens tala om. Förra veckan blev jag nästan påkörd av en blond tjej. Hon såg inte mig förrän mitt framdäck touchade passagerardörren. Hon hade grönt rakt fram, svängde höger på ett upphöjt cykelfält och tänkte aldrig på att titta. Mitt i stan! Jag såg henne långt innan men trodde naturligtvis att hon skulle se mig så småningom och släppa fram mig, jag som hade grönt cykelljus. Det är naturligtvis inte så lätt att se åt höger med både håret, en hand och mobilen i vägen. Det var säkert besvärligt att växla och fortsätta snacka i telefon samtidigt också. Det får man ju ha förståelse för. Hursomhelst ville jag gärna att hjärtat skulle stanna i halsgropen på henne så tänker hon förhoppningsvis på att titta nästa gång. Jag kanske har räddat ett liv. Igår cyklade jag i samma korsning igen. Först var det en buss som korsade banan (när jag hade grönt så klart) och som blockerade vägen lääänge för att släppa fram en fotgängare på samma övergångsställe. Sen var det en frän kille i en stajlad Volvo 240 med tonade rutor som tutade på mig när jag körde efter att bussen äntligen åkte. Men det kanske var för att jag är snygg?! (i cykelhjälm)

Det kanske vore bättre om cyklisterna bytte till bil, tog lite extra plats, släppte ut lite gifter. Om jag var bilist hade jag nog å andra sidan tyckt det var bra att slippa ha fler bilar framför mig i bilkön och på sista parkeringsplatsen men det är jag det.

Slutsatsen är alltså att cyklisten får cykla om gällande lag tillåter det, om det inte finns någon fotgängare i närheten eller att någon bilist eller busschaufför har lust att köra samtidigt. Annars får cyklisten snällt vänta till nästa gång det blir grönt cykelljus och hoppas på bättre lycka.
Det som däremot är lite underhållande är sista scenen i GP TVs Så slipper du böter igår, några minuter efter att samma cykelpolis bestämt informerat om att ingen cykling på trottaren är tillåten.

Oj, en hel uppsats. Men ja ä inte bitter. Jag bara kastar lite sand tillbaka på alla som klagar högljutt på oss cyklister.

No comments: